Historien om Gråtass - Kapittel 3

I forrige kapittel fikk du høre om de første traktorene, de som ble kalt jernhester og hadde hjul av jern. De var både store, tunge og dyre. Derfor ble det etterhvert laget mindre traktorer med gummihjul. De første traktorene med gummihjul kom i 1929. Disse var både lettere i vekt og lettere og kjøre enn de store jernhestene. De trengte mindre plass for å svinge og kunne kjøre på veiene uten å ødelegge dem. De ble nesten som biler. På denne måten kunne også traktoren brukes til å transportere ting fra et sted til et annet og ikke bare som trekkhest ute på jordet.

Fortsatt var det mange som mente at en traktor måtte ha jernhjul for å få ordentlig gripetak i jorda. Men etter hvert måtte de fleste innrømme at traktorer med gummihjul dro redskapen like godt som jernhjul. I 1940 hadde nesten alle traktorer gummihjul. Og etter 1945 ble det ikke lenger laget noen traktorer med hjernhjul, og jernhestene kunne si takk for seg.Nå var traktoren for alvor kommet inn i arbeidet med å dyrke jorda og det var  mange fabrikker som ville lage traktorer.

litebildeDet kom mange nye traktorer i  forskjellige størrelser, fasonger og farger.Det kom firkantete traktorer og litt rundere traktorer.  Noen var korte og noen var lange. Noen var slanke og andre litt butte og tunge. Det kom røde traktorer og blå traktorer. Noen traktorer hadde to farger som grønn og  gul og noen var blå med oransje hjul. Andre igjen var røde med grønne hjul og noen var motsatt – grønne med røde hjul.Alle de nye traktorene hadde også rare og morsomme navn som Antonio Cararo, Bautz, Belarus, Munktell, Farmall, International, Case, John Deere, Danhorse, Fordson og mange, mange  fler.

lagtbilde

Når vi hører om alle disse traktorene med rare navn og flotte farger, da er det litt rart å tenke på at det kom en bitteliten traktor med navnet Ferguson TE-20. Den var ikke bare liten, den hadde ikke noen fine farger heller – den var helt grå! Det som er enda rarere å tenke på, er at det var nettopp denne lille traktoren som skulle bli den mest populære traktoren på nesten alle bondegårdene i flere land i lang tid framover. Den ble en kjær venn for bonden og uttrykket «kjært barn har mange navn» kommer her til sin rett – den fikk raskt klengenavnet Gråtass i Norge – Grålle i Sverige – Lille Grå i Danmark – Little Grey Fergie i England – Grauer Fergie i Tyskland, osv.

En ting er helt sikkert! Folk i alle land ble veldig glad i den lille grå sliteren, men hvorfor? Hva var det med den lille grå traktoren som var så annerledes enn alle de andre traktorene?

Akkurat hva det var som gjorde Gråtass så populær skal vi se på neste gang. Da skal du også få høre litt om den mannen som fant opp Gråtass og som ga traktoren navnet Ferguson; – du skal få høre om den snodige og merkelige oppfinneren Harry Ferguson.